JUOZAPAS MALONĖMIS
APDOVANOTASIS
Dar prieš sukurdamas
įsčiose, tave aš pažinau,
dar prieš gimimą tave aš
pašventinau. (Jer 1, 4)
Mane VIEŠPATS pašaukė
dar negimusį, –
dar motinos įsčiose
tebesantį,
jis ištarė manąjį vardą.
(Iz 49, 1)
Mane savuoju tarnu dar
motinos įsčiose padarė. (Iz 49, 5)
Iš pat motinos įsčių jis
bus kupinas Šventosios Dvasios. (Lk 1, 15b)
Evangelistas
Matas, kalbėdamas apie Juozapą, pamini žodį teisus
(Mt 1, 19). Tai ne vien moralinis Nazareto Dailidės įvertinimas, bet kartu šis
žodis nurodo į Juozapo šventumą. Biblinėje kalboje, teisusis (hebr. Tsadiq) yra tas, kuris ištikimai vykdo
Viešpaties Valią ir laikosi Jo Sandoros visu savo gyvenimu. Teisieji buvo
patriarchai, ypač Abelis, Enochas, Nojus ir Jobas. Teisusis yra ir Patriarchų
Šviesybė – šventasis Juozapas.
Šitai
svarbu prisiminti kalbant apie Juozapo gyvenimo pradžią – jo pradėjimą motinos
įsčiose. Nuo pasiruošimo Pirmajai Komunijai pamokų atsimename tokią sąvoką kaip
gimtoji nuodėmė – kiekvienas iš mūsų
gimstame sutepti pirmųjų tėvų kaltės – jų maišto prieš Dievą. Žinome, kad Dievas
sukuria žmones tobulus – apdovanotus ypatingomis malonėmis. Jie gyvena
bendrystėje su Dievu ir vienas kitu. Tokią būseną galima vadinti Rojumi. Tačiau
yra tas, kuriam tokia žmonių būklė nepatinka. Jis – tai puolęs šviesos angelas,
sukėlęs maištą prieš Dievą ir trokštantis į jį įtraukti visą kūriniją.
Šventasis Raštas ir Bažnyčios Tradicija jį vadina velniu, senąja gyvate,
slibinu... Jam pavyksta patraukti pirmuosius Tėvus į savo pusę. Jie nepaklauso
Dievo ir ima abejoti Jo gerumu – tai vadinamoji „Rojaus obuolio“ istorija.
Piktasis pasiekia savo – suyra draugystė tarp žmogaus ir Dievo. Žmogus pats
nori būti Dievu – pažinti gera ir bloga. Žmogus tampa nebepajėgus mylėti Dievą
ir priimti jo meilę. Šis pirmųjų Tėvų nuopuolis ir vadinamas gimtąja nuodėme.
Kadangi Adomas ir Ieva buvo mūsų žmogiškosios prigimties tėvai, ši nuodėmė,
kaip kompiuterinis virusas, persidavė visiems jų palikuonims ir todėl vadinama
gimtąja. Mūsų sužeista prigimtis neteko pašvenčiamosios malonės – tai, kas mus
padaro mielus Dievui, ji tapo palinkusi į bloga ir varginama geismų. Natūralu
tapo rinktis nebe gera, o bloga. Bloga imta laikyti geru. Kaip sako Bažnyčios
Tėvai, mes patekome į velnio vergiją. „Todėl ir pasirodė Dievo Sūnus, kad
velnio darbus sugriautų.“ (1Jn 3, 8). Gimtoji nuodėmė yra visų nuodėmių
šaltinis, - ji yra visi NE, kuriuos patiriame savyje (nemylėti, netikėti,
nepaklusti...). Nors gimtoji nuodėmė nuplaunama krikšto metu, tačiau lieka jos
pasekmės, ypač geismingumas ir palinkimas į nuodėmę. Gimtosios nuodėmės sukeltą
vidinę priešpriešą ir jos pasekmes puikiai atskleidžia apaštalas Paulius: „Aš
esu kūniškas, parduotas nuodėmės valdžion. Aš net neišmanau, ką darąs, nes
darau ne tai, ko noriu, bet tai, ko nekenčiu. O jei darau tai, ko nenoriu,
tuomet pripažįstu, jog įstatymas geras. Tada jau nebe aš tai darau, bet manyje
gyvenanti nuodėmė. Aš žinau, kad manyje, tai yra mano kūne, negyvena gėris. Mat
aš sugebu gero trokšti, o padaryti – ne. Aš nedarau gėrio, kurio trokštu, o
darau blogį, kurio nenoriu. O jeigu darau, ko nenoriu, tada nebe aš tai
įvykdau, bet manyje gyvenanti nuodėmė.“ (Rom 7, 14 -20) Turbūt kiekvienas
galėtume pritarti Tautų Apaštalui, nes ir mes patiriame panašią vidinę kovą.
Dėl
savo išskirtinės misijos, suteikti Amžinajam Žodžiui žmogišką prigimtį, Mergelė
Marija, dėl būsimosios Kristaus kančios nuopelnų, buvo apsaugota nuo gimtosios
nuodėmės nuo pat prasidėjimo akimirkos (Nekaltasis Prasidėjimas).
Ir
štai, pagaliau prieiname prie Juozapo ? O kaip su juo ? Ar ir jam tinka karaliaus
Dovydo žodžiai: „Štai esu gimęs su kalte, ir mano motina mane pradėjo su
nuodėme“ (Ps 51, 7) Ar ir jis buvo varginamas gimtosios nuodėmės sukeltų pasekmių
? Buvo kupinas abejonių, prieštaravimų, geismingumo ? Bet ar tada Evangelistas
Matas nesuklydo vadindamas Juozapą Teisiuoju
?
Bažnyčia
kalba tik apie Mergelės Marijos išskirtinę privilegiją būti apsaugotai nuo
gimtosios nuodėmės. Kalbėdami apie Juozapą, tokie teologai kaip Jonas Gersonas,
Izidorius Isolanietis, Bernardinas Bustis ir šv. Alfonsas Liguoris vartojo
sąvoką pašventinimas motinos įsčiose.
Ką tai reiškia ? Šventasis Raštas mini, kad pranašas Jeremijas (Jer 1, 4) ir
Jonas Krikštytojas (Lk 1, 15b) dėl savo misijos, buvo Dievo pašventinti
(apvalyti nuo gimtosios nuodėmės) motinos įsčiose. Viešpats juos išsirinko ir
pasišaukė savo tarnystei dar prieš jų gimimą.
Kalbėdami
apie Juozapo išrinkimą, minėjome, kad Dievas paskirdamas asmenį tarnystei,
suteikia ir reikiamų malonių šiai tarnystei atlikti. Šventasis Juozapas buvo
išrinktas ypatingai ir unikaliai misijai: dalyvauti Išganymo istorijoje kaip Dievo
Sūnaus Globėjas ir Tėvo ikona bei Mergelės Marijos Sargas bei Pagalbininkas. Po
Mergelės Marijos, joks kitas šventasis neturėjo tokios svarbios misijos bei
tokios kilnios užduoties – būti Tėvu. Tad argi Viešpats, išsirinkdamas šventąjį
Juozapą šiai didingai užduočiai, nesuteikė ir reikalingų malonių jai atlikti ?
Tikime, kad taip. Viena iš jų – pašventinimas motinos įsčiose, idant laisvas
nuo gimtosios nuodėmės sukeltų padarinių, šventasis Juozapas galėtų nepadalyta
širdimi atsiduoti savo misijai – būti Atpirkėjo Sargu ir Mergelės Bičiuliu.
Kartu
Šventasis Alfonsas Liguoris teigia, kad Juozapas buvo sutvirtintas malonėje ir
apsaugotas nuo gimtosios nuodėmės padarinių – palinkimo į bloga, geismingumo.
Tad per savo gyvenimą Teisusis Juozapas sąmoningai nepadarė ne tik sunkios, bet
ir lengvos nuodėmės.
Juk tu mano širdį
sukūrei,
užmezgei mane motinos
įsčiose.
Šlovinu tave,
nes esu nuostabiai
padarytas.
Tavo visi darbai
nuostabūs, –
tai žinau labai gerai.
Mano išvaizda tau buvo
žinoma,
kai buvau slapta
kuriamas,
rūpestingai sudėtas
žemės gelmėse –
tavo akys matė mane dar
negimusį.
Į tavo knygą buvo
įrašytos
visos man skirtos
dienos,
kai nė viena jų dar
nebuvo prasidėjusi.
(Ps
139, 13-16)
Komentarai
Rašyti komentarą