„Juozapo ir Marijos sužadėtuvės
yra didelės svarbos įvykis. Juozapas buvo iš karališkos Dovydo linijos ir dėl
santuokos su Marija, perduos Mergelės Sūnui – Dievo Sūnui – teisinį vardą
„Dovydo Sūnus“, taip išpildydamas pranašystes. Juozapo ir Marijos Sužadėtuvės, žmogiškas
įvykis, bet kartu nulemiantis žmonijos išganymo istoriją, nes įgyvendina Dievo pažadus;
būtent dėl šito, jis turi ir antgamtinį požymį, kurį du asmenys priima su
nuolankumu ir pasitikėjimu. <...> Juozapas mus moko, kad įmanoma mylėti,
be noro turėti. Kontempliuodami Juozapą, visi vyrai ir moterys gali, Dievo
malone, patirti išgydymą iš jų emocinių žaizdų, jei tik priims planą, kurį
Dievas pradeda įgyvendinti tuose, kurie yra arti jo – panašiai, kaip Juozapas įžengė
į Išganymo darbą per Mariją“
Benediktas XVI
Evangelistai
glaustai užsimena, kad Dievo Sūnaus Įsikūnijimo slėpinys įvyko, kuomet Marija
ir Juozapas buvo susižadėję. Bažnyčios Tėvai ir teologai yra apmąstę šių sužadėtuvių
prasmę ir reikšmę. Pats sužadėtuvių įvykis pirmą kartą aprašomas nekanoninėje
Jokūbo protoevangelijoje, kur sakoma, kad šios sužadėtuvės įvyko iš noro
pasirūpinti Marija, kuri vaikystę praleido gyvendama Šventykloje: „Kai jai
suėjo dvylika metų , visi kunigai susirinko pasitarti. Jie kalbėjo: “ Štai
Marijai suėjo dvylika, ką mes su ja darysime ? Juk ji gali suteršti
Šventyklą. “ Todėl jie sakė Vyriausiajam kunigui: “ Tu
stovi priešais Viešpaties altorių, tad eik ir melskis dėl jos, ką tau Dievas
apreikš, tas ir turės įvykti. “ Vyriausiasis kunigas apsivilko drabužiais su
dvylika varpelių ir įėjo į Šventų
Švenčiausiąją. Ten meldėsi dėl Marijos. Ir štai apsireiškė jam Angelas
tardamas: “ Zacharijau, Zacharijau , išeik ir sukviesk visus tuos, kurie yra
našliai, [tegul kiekvienas pasiima lazdą ] kuriam Viešpats duos ženklą, už to
ir išleisk Mariją. Taigi šaukliai išvaikščiojo visą Judėjos kraštą ir
Viešpaties trimitu sušaukė visus vyrus.“ Dievo valia, Marija atitenka senoliui
Juozapui. Liturginis šio įvykio pagerbimas siekia XV a. pr, kuomet 1416 m. Visuotiniame
Konstancos Susirinkime, šv. Juozapo kulto platintojas Jonas Gersonas pasiūlė
įvesti votyvinę Marijos ir Juozapo Sužadėtuvių šventę, kuri būtų minimas
Advento laikotarpiu. 1474 m. pranciškonas Bernardinas Busti sukūrė šios šventės
liturginius tekstus brevijoriui. Žinoma, kad 1517 m. ši šventė buvo minima
Apreiškimo seserų vienuolijoje. 1537 m. pranciškonų ordinas ją įtraukė į savo
kalendorių ir ėmė švęsti kovo 7 d., servitai ją minėjo kovo 8 d., domininkonai
sausio 22 d.164 1550 m., Olandijoje ši šventė buvo minima sausio 15 d. 1684 m. popiežius
Inocentas XI leido ją minėti Austrijos-Vengrijos Imperijoje, neužilgo tokį leidimą
gavo ir Ispanija. Prancūzija ir Kanada šią šventę minėjo sausio 22 d., o Lenkija
– sausio 23 d. 1725 m. popiežius Benediktas XIII šią šventę įvedė popiežiaus
valstybėje ir nustatė jos datą kaip sausio 23 d. Ilgainiui ši šventė paplito
visame katalikiškame pasaulyje, tačiau niekada nebuvo įrašyta į Visuotinį
kalendorių. Mišioluose ją buvo galima rasti prie skirsnio pro aliquibus locis (kai kurioms vietovėms).
1961 m. supaprastinant rubrikas, buvo panaikinta daug švenčių atskiroms
vietovėms, taip pat ir ši Sužadėtuvių šventė. Po liturginės Vatikano II
Susirinkimo atliktos reformos, ši šventė vėl leidžiama kai kurioms vienuolijoms
ir vietovėms. Ši šventė dabar pagerbia Juozapą ir Mariją, kaip šventuosius Sužadėtinius,
kurie kartu vykdė jiems Dievo patikėtą misiją: „Tu leidai Bažnyčiai džiaugtis
šventimu Šventųjų Sužadėtinių Juozapo ir Marijos švente: joje, malonės
pilnojoje ir garbingoje Tavo Sūnaus Motinoje, tu pažymėjai Bažnyčios,
nuostabios Kristaus Nuotakos pradžią. Tu išrinkai jį, sumanų ir ištikimą tarną,
Mergelės Dievo Motinos vyru ir padarei jį savo šeimynos galva, kad saugotų kaip
tėvas Tavo Viengimį Sūnų, Mūsų Viešpatį Jėzų Kristų.“ (šventės prefacija)
Komentarai
Rašyti komentarą